Iklan

Sharemyloves Geng!

11 December 2013

24 jam cukup ke idok wahai ibu-ibu sekalian?

Salam

Oh..rupanya tak mudah jugak ada anak dua ni.
Satu pon tak cukup kaki & tangan ni pulak dua.
Heheehehehe.
Baru ku terasa kini bila si kecik dah pandai menyulur dan si abang dah pandai mintak makanan dalam iklan tv.
:)

Eh..ape adehal Micha?
Orang dulu-dulu anak sampai patbelas, lima belas orang.
Rilek saje.
Kalo boleh tahun depan nak tambah ahli lagi.
Hahahahaha.

Aku pulak?
A BIG NO!
Seriously aku rasa masa aku sangat tak cukup.
24 jam terasa cepat sangat berlalu.
Rutin hidup mak-mak ni memang senantiasa tak cukup masa.

Seawal 4 pagi aku dah bangun buat kuih untuk jualan di kafe opis aku.
Dalam pada tu, aku memang menyusu Kyla waktu malam.
So, tido aku memang sentiasa dalam keadaan mengiring ke tepi.
Hukhukhukhuk.
Sakit badan aku.
Kempis tetek aku belah tepi je.
Mihmihmih.

Dari pukul 4 pagi memang keadaan aku macam tak cukup tanah.
Time tu lah aku goreng kuih, basuh ape-ape yang patut.
Then siap mandi, solat subuh.
Dan zassss pegi opis bawak keta mengalahkan pelumba F1.
Sebab takut dah lewat taruk kuih jualan dekat kafe.
Kalo lambat letak makanya nanti tak abis.
Rugi lah aku.
:(

Then, gedebuk-gedebak pukul 5.
Sampai dimuka pintu anak terus nangis nak susu.
Pastu aku mandi.
Then bermulalah keje prepare untuk jualan esok.
Dan jugak aku siapkan dinner untuk sang suami jugak.
Dalam masa yang sama suapkan makan anak.
Melayan anak main.
Menyusu anak.

Itu sebab kadang-kadang belakang aku sakit.
Sakit macam ade kena lumur dengan cili.
Pedih semacam.
Sebab tak cukup rehat.

Itu belum masuk time aku ade kelas dan ade exam.
Lagi tak cukup tanah aku rase.
Pukul 3,4 pagi aku gigih lagi mentelaah buku.
Kadang tu sambil menyusu, sambil aku baca buku, hafal nota.
Itulah kuatnya seorang ibu.
Dalam dok memasak dia boleh petik suis washing machine basuh kain, dia boleh basuh beras masak nasik, dia boleh pegi kutip kain baju, dia boleh buai anak dalam buaian dan dia boleh sambil menyapu sampah sambil tangan gawang-gawang sawang atas siling.
Fuh!
Sebab itu kita digelar ibu.
:)

Maaf andainya korang baca entry ini dan rase boring.
Biasalah luahan ibu-ibu.
Kadangkala "kerjaya" sebagai ibu ni makin mencabar bila anak sakit or terpakse balik lambat.
:(

So, korang pulak macam mana?
Cara handle anak dan bahagikan masa yang sewajarnya?
Ehh..itu aku belom masuk bab nak melipat kain berkoyan-koyan lagi tu.
Hehehehehe.
Ala..jangan malu jangan segan.
Meh share meh perasaan korang bergelar seorang ibu dengan rutin yang "takcukup tanah" ni.
At least kita boleh share dan berkongsi rasa sesama kita.

korang!

 
sebelah pegang Kyla, sebelah layan Mikha makan :)..ape adehal baru anak dua, kan?


sharemy
mommycha

28 comments:

achiek anis said...

yg anak sorang ni pun kdg2 tak cukup tanah bila hubby xde kat sisi micha oi...

mak2 kan...gitu la...

p/s: rajin seh wat kuih niaga...tabik springggsss la che ta oi.....

Allene said...

sama la micha oii.. uhuhuh no more kids for this few year... serik...

Cik Puan Tqah said...

memang supermommy,. anak sorg ni pon terkejar gk pg2..sbb bgn lmbt,,huhu

nurul husna said...

yg anak sorang ni pun keja x jalan...adoiyaiii...hehe

Mimy Hamid said...

ko mmg layak supermom..gigigh...aku balik senang sikit fayel dah besar..kira zon bebas lagi..tp tak leh zon senang sangat la..kain tak berlipat gak hehehehe

Mar Mansor said...

ari2..masak untuk makan malam, sambil kendong anak..

Cik Cammy Lia said...

nt dh bsr mesti ckp " nape ak x beranak rmi2 dlu"..hahaha

Chekgu Azrine said...

Huhu..akk fhm perasaan mu dik..gitu jgkla akk kdg2..klu dtg rajin kkknya mnjga okla..klu x mmg sorg2 la bt kje situ sini..huhu

e k i n ♥ y u s r i said...

supermom xpe micha
you can do it!

amirah said...

rajinnya micha buat kueh...waa..

Liyana said...

Waaa tabik spring micha :D

ct shah said...

saya mmg hari2 ambik sendiri anak.suami selalu o.t.tapi dulu ambik anak ngn taxi.skrg dh pandai drive,balik keje ambik anak dulu kat babysitter.then masuk rumah perkara pertama bukak diorg tv kartun dan bagi makanan express cth honey stars ke nak bagi diorg leka sementara saya lipat baju,masak air,masak,mandikan diorg etc.
pastu baru layan diorg punya kerenah.
selalu hubby kalau dah balik mesti semua dh setel.anak dh tido.
hehehe...

AZLIN said...

Wah..salute la, siap boleh bgn kul 4pg buat kuih. Sy yg belum beranak ni pun tak mampu nak buat..tp siyes, sejak jd bini org sifat "bibik" rumah tgga dtg scra semulajadi..basuh bj, mop lantai, masak, lipat bj..even siang hari da pnt keje

Nadt said...

Memang tak cukup tanah. Lagi plak bila da tak pjj ingatkan da ble jejak tanah la, rupanye makin tak cukup tanah dibuatnye.nguruskan lakiku je da mcm uruskn anaK 5! Hohoho..

Nadt said...

Eh jap, hebatnyemu siap niaga kuih lagi..teringim nak rasa kuih air tangan mu la micha!

Shasha Azmar said...

micha u r rock beb!!

Umi Qi said...

Suka baca entry nih micha...inilah dia the real mommycha...betul2 berusaha nak kumpul duit utk keluarga dan belajar...salute sgt2 micha...itu sebab Allah selalu bg murah rezeki kt micha beranak 2...sbb micha rajin...x semua Allah kurniakan kurnia mcm nih micha...jumpa micha sabtu nih ye sayang....

Sayang micha cantik ala che taa! :D

CikNaa said...

errr..rasa nye 50jam sehari pun tak cukup kot.. anak 2, macam anak doblas rasa.. adoiii..

myaini said...

sy yang baru bersalin anak kedua pun dah rasa sikit2 dah ketakcukupan masa nak melayan dua-dua anak ni....lepas ni mesti lagi mencabar...hadoi

myaini said...

sy yang baru bersalin anak kedua pun dah rasa sikit2 dah ketakcukupan masa nak melayan dua-dua anak ni....lepas ni mesti lagi mencabar...hadoi

ctmah said...

hebat ah besan!
supermom!hot mama!power full mommy!
nah..sume gelaran ku bagi ke mu

erin said...

aku anak sorang pun kalut semacam, jarang tgok tv or berita dah, kalau anak 2 x tau lah..bom meletop kat jelutong pun aku x tau kot..bahaha

Rizziela said...

x cukup untuk bersama2 anak3

Balqis said...

hi..betul2 sy sokong
even sy br de ank sorg...mak ai..mmg penat...lgi2 if husband xde p kursus..huhu..trs demam n cerry berry
last monday p follow up ngn ank..xdan nk minum susu..trs rs cm nk pitam..tp mmg penat..sgt penat..

d best part is...seronok dgn ank wpun penat kan :)

~Lieza~ said...

Micha...aku yg anak sorg nie pn asyik brtukor jd ijau je...huhu.. Tp aku tetap nk beranak lg...hehehe.. Ko kan supermom Micha.. apa de hal... Chaiyok2 Micha..

Maria Firdz said...

mmg tak cukup 24jam... ni tgh cuti ok lah.. klu time keje.. hadui ai... kejap aje dah nk hbis sehari...

~MommyAqilMedina~ said...

Rasa macam Micha SUpermak sangat...Aida pon rasanya tak setabah dan sekuat itu untuk melalui hari2 bersama anak2..takut tak ter handle,dan akhirnya emosi terganggu..tp as long as Micha kuat dan sanggup lakukan rutin yang hebat itu,teruskan lah dear..Pahala menantimu..

Mama Likha said...

Ya sama la tp kurang skit sbb tk kerja n tk study....

Waaaaa rndu nk kijerrrrrrrr,,,,

Insha allah kite kuatttt !! Wpun kadang.........

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...