Iklan

Sharemyloves Geng!

08 October 2013

Aku gemuk, kau gemuk tak?

Salam

Ibu menyusu harus gemok.
atau,
Ibu menyusu harus kurus.

Micha konpius disitu sebenonya kalo kita breastfeeding baby kita adakah badan kita akan makin mengecil atau mengembang?
Sesapa nak tolong jawap tak?
Plis....?

Kronologi kes Micha adalah macamni.
Dulu aku adalah beranak secara czer.
Ramai yang cakap beranak czer perot memang akan buncit, sebab takboleh nak bertungku atas perot.
Tapi alhamdulillah ku tempuhi jugak zaman bersalin czer dengan jayanya.
Hasilnya?
Perot tak buncit/kembong, punkok tak lendut dan badan kembali slim persis Cik Ta idolaku..muahahaha.

Permasalahan nya adalah bila bersalin anak kedua ni.
Walaupon aku bersalin secara normal, tapi perot buncit ku memang jelas kelihatan.
Macam tengah preggie anak ketiga gitew.
Eh..apo kono ey jang..copat bonar nak mengandong pulok?

Telinga aku dah bernanah bila ada orang tego..
"Hi kak sha...eh dah lekat anak ketiga pulak ke?"
"Perot buncit dah tu...dah nampak preggie balik..."
Oh deng.

Jangan la terlalu jujur straight to the point tanye kat aku camtu.
Hancuurrrrrr hatiku tau.
Hehehehehe.

Adakah ini berpunca sebab aku yang penggemar minum air masak bergelen-gelen menyebabkan perot aku muncit?
Atau sebab aku berpantang main-main masa Kayla dulu?
Ah....aku pon kureng pasti.
Sedih tengok perot buncit aku, pastu pongkok tembam macam taruk ibu roti mauripan.
Pipi jangan dikata macam tengah makan dua bijik kuey pau tapi tak telan-telan.
Haaa...cam tu lah gaya rupa aku kini.
Hoi #stressmaknak

Memang untuk menyusu Kayla aku gila makan.
Kejap-kejap makan, kejap-kejap makan.
Itu yang badan bagai dipam-pam.
Lapo macam tak jumpa makanan seminggu.
Padahal baru jek makan nasik sepinggan.
Pastu gigih pegi dapo buat milo sechaweeennn...ngan buat megi kari + telo volcano pulak taruk dalam kuah megi.
Hadoi.
Dugaan betul.

Aku kalo lepas bagi Kayla susu atau lepas aku pam susu, memang bangsa menggeletar lapar.
Carik makanan je memanjang.
Dah tu camne nak kurus?
Telan SDII berkoyan-koyan pon lom tentu kurus.
Kalo pergi Slimming Centre mau menangis pakar kurus nak kuruskan aku yang buncit ni.
Dah tu asal pegi buat treatment, balik terus makan sepinggan nasik+aiq melo+megi + telo volcano #mcm-mcm hado.
Guane terr?

Aku tengok kawan yang menyusu anak elok je selim-melim.
Katanya bila kita susukan baby badan akan senang kurus, rahim mengecut bla-bla-bla.
Tapi haku badan makin mengembang, tak jugak kuncup-kuncup.
Atas faktor bersedap makan memanjang.

Jadinya meh la korang share experience menyusu dan nak jadi kurus.
Adakah aku patut stop makan or makan dengan nisbah yang sikit untuk terus nyusu Kayla.
Aku ni risau kalo makan sikit takde produce banyak susu.
Kang budak kecik tu tak cukup ke hapa plak.
Ke aku patut consume any slimming product?
Kalo nak kata suh tenyeh/tonyoh krim/lotion panas aku dah buat.
Tapi aku tengok perot aku buat dekkk jek kat krim tu.
Tak efektif langsong.
Menggeletis aku panas tapi bumper depan takde gak surut.
Choi!

Masalah utama adalah aku akan cepat lapar bila menyusu dan-dan-dan....
Sekali aku makan memang tak toleh kiri kanan dah.
Wajib breakfast, wajib lunch dan wajib dinner....hoi mana tak gemss...
Sampai aku tak selesa dengan keadaan diri aku yang sekarang yang over gemsss.
This is rili not me.
Please advise me..... anyone?
kesian kat aku weiiii.....sian la wei...ke ade sesape nak bagi aku jadi duta produk pelansingan ke hape? hehehehe....


ini keadaan baru kawin. belom mengandong anak-anak. miahaha. muka posing macam nak mintak penampo. mohtip buh gambo ni pon taktahu nape. gasakla. belog aku, bukan belog kome pon. miahahaha.

sharemy
micha.

25 comments:

Ros Anis Rusli said...

mata tu xmenahan...skg sempat lg x mekap wat mata gitu?hehehe

erin said...

pewittt, micha sila bertabah, aku rasa org menyusu mmg kena makan byk, xpe la mich demi anak gitu, lepas kayla 2 tahun, baru ko slim okeh..membantu dok advise aku ni..kehkeh

Umi Qi said...

cantiknya gambar zaman anak dara...psing mauttttttt....part kurus ke gemuk sgt ke x penting lagi micha...yg penting jaga pemakanan senantiasa berkhasiat...kalo kita pk nak kurus perghhhhh lagi stress....huhuhu Umi Qi pun kantoi part2 gemuk nih mmg susah nak slim hahahha layankan ajer makan

Liyana said...

Klu x baca entri sampai habis..maunye nk komen tang mana yg gemok tu...muahaha cun melecun je micha

Chekgu Azrine said...

Eh..menggeletar bdn..lapo...mkn xtoleh2 dah tu mcm akk jek sis..uhuhu..akk pun kuat mkn..huhu..mmg xdinafikan if kita nyusu ank scra penuh..mmg kita akn kuat mkn..mgkn metabolisne bdn yg berlainan kot..

UMIE SUE said...

alah,,,sensitip bab muncit ni,,su pun muncittt lorrrr

Shakina Farhan said...

rasanya lepas pantang je jadi slim sbb nyusu..lps tu dah jerkoh seme makanan terus buncit balik..kekeke..tiap jam nak makan..

Shasha Azmar said...

bergantung pada badan seseorang kot micha..mcm sha makan banyak jugak sbb bf Safiyyah kan..tapi Alhamdulillah berat badan maintain je..ada gak risau makan banyak berat naik berganda2, tapi setakat ni masih ideal..

mommy.aisy.hana said...

Saya menyusu saya gemok dan saya juga stress. Kasihat amat pada diri yang x seperti mula. Menyedihkan. Frust. Tpi wat to do wat to do. Nk share experience mmg tak boleh sbb sy lepas bsalin smpi sekarang tak kurus2.

e k i n ♥ y u s r i said...

dr dulu smpi skrg cantiklah micha...hehe
gemuk skit xpe
utk anak2 jugak

missayu said...

sama je dengan ayu...walau pantang betul2 pantang lepas bersalin Nia dulu,berat jer memang banyak turun..tp kalau tgkkan badan,lebih kurang jer...hahahaha...bumper 3 layer ni xboleh nak hilang....

aznor ibrahim said...

tgk gamba x bace caption --> gemok tang mana laa..huhu
sy setuju bebeno,ibu nyusu memang kuat makan.tp ade org kate ibu nyusu la senang kurus..tp fakta ni x dpt dbuktikan kt dri sndri lg..keh3 (-.-)"

amirah said...

iye, saya gemok. kihkihkih. sama la cha oi. akak kalo x melantak tak sah. bukan mkn lagi dah kategori melantak. dah heran dh budak2 opis ni asik nngunyah je. habih cmnoo, dah lapo. kang pengsan sape lak nak layan, sama la gak, nnt ngeletor badan lepas pam. rasanya nk control kena makan buah ke amik sayor byk2 ke baru dpt menten

D Yatie said...

Tak menyusu kn pun sy makan tak toleh kiri kanan. Cmner tu? Hahaha. Cool babe. Chill! ; )

sweetlavender86 said...

sameee la kita.beranak 2nd bby susahhh sgt bdn nk trun especially tag perut.ni anak nk masuk umur 2 thun dah ni.mak eh xkurus2 lg..sbelum conceive anak ke 3 nk la merasa kurus dulu.hahaha..maybe metabolisma kita dah kurang..kdg2 stress jugak.sbb zura pun xsuke bdn ni gemuk.hahahaa..nnti bju bnyk xmuat n kene shopping baju baru.ahakss..

izyan zulkiply said...

dulu sy pun mcm tu.berat x trun2 sikit2 mnum milo u buat stok ebm.tp lpas jmp blog kevin zahri mcm bru tau byk ilmu u kurus.sy stop minun milo sb manis n lmbt kn trun berat .amek botol air n sntsa kelek n minum u susu n kurus..mmg mnum air msak byk blh kurus.n just amek shaklee alfalfa u buat stok susu..try la.

Mimy Hamid said...

stop breastfeed perut aku buncit ye...tension...nak pregnant la tutup citer buncit hjehehe


ko trademark mata eyeliner tu mahal ye...bye

MimahAjil said...

Micha manade gemoks pun.hrtu iols pun terpegun tengok u tau....iols ni ye gumuks...........dh takleh ubah lg dh.tp kalau miracle itu mai selepas ank no.2.........iols redha...ahaks~~~*gelak nak kena penampo sedas*

SweetLikeWhat said...

aku pun gemok ni micha..ala takpelah micha..jangan susah hati sangat..mu makan sebab nak bagi anak kenyang..besar pahala tu..abaikan lah mulut yang bercakap..kayla dah stop nyusu nanti diet lak balik..hehehehe

ily♥ said...

Mmg lapar je memanjang bile bf bby...sekali mkn bukan sikit2, tahap melantak dah...kejap2 kang nk mkn lg...tp mgkin sbb ikut baka ayah, kering je badan sepapan..huhu..kurus pun pening jugak, org dok tnye cukup ke susu badan...yg penting sihat ye dak???

Wawa Yusoff said...

ai is x gemok. klu bgtau berat nnt kang marah pulak. erm. 38kg je. wakakakaa! Omey la micha :D

mrs kayrul said...

jelingan mata tue menusuk kalbu betul la....daku pun kuat makan macam setahun tak makan...takut tengok mesin penimbang...klu lalu kat besi penimbang kat supermarket, kalau boleh rasa nak u-turn jauh2 jer dari mesin tue...scary ko

~ NANA ~ said...

amboi mata tu micha! hahaha

eh i ni sampai sekarang susukn ayg pon still muncit! buat jugak sit up kadang2 tp buncit semacam...rasa nak buat liposuction kasi sedut sikit lemak ni...hoho

ctmah said...

tak menahan ko menjeling ye micha.atenya baru kawin kan..mestilah feel jeling2 lagi kan..hehe!
org ckp menyusu badan kurus. ye aku kurus. tp perut muncit jugak. setiap kali timbang berat mesti naik.xdenya turun.haha!xpelah micha.janji kayla dpt susu terbaik dr ko

Aty_Fared said...

Eeerrrr...tapi...aku nk gemuk...acaner lak tuh...

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...