Iklan

Sharemyloves Geng!

04 September 2013

Jangan pakai duit raya anak-anak tau...!

Salam

Bulan raya dah nak habis.
Jadi sudahkah andai tunaikan kewajipan anda sebagai ibu-bapa?
Tanggungjawab apa?
Ha....tanggungjawab untuk simpan duit raya anak masing-masing.
Jangan simpan dalam poket sendirik pulop.
Babap kang....!

Semenjak ada anak dua ni.
Akulah akauntan, akulah chef, akulah bibik, akulah driver, akulah dokter.
Boleh dikatakan semua aku lah.
Dah baba nya keja nun di Shah Alam jauh kan?
Jadi segala-jemala bab anak adalah diatas tanggungan omaknya yang kental ni lah.
So, bila dah lantik diri sendiri jaga duit anak-anak kenalah amanah dan fathonah ye kengkawan.
Jangan suka nau pinjam duit anak.
Pastu buat-buat lupa nak bayo balik.
No-no-no-no-no.

Duit anak itu amanah kita.
Aku ni pesen rasa serba salah nak amik pakai duit anak.
Nak amik seringgit pon rasa bersalah sangat.
Walaupon duit kita dah beriban-riban habis untuk besarkan dia.
Biarlah duit anak aku disimpan di tempat yang benar.
Maksudnya duit tu disalur ke jalan yang benar jalan yang lurus.
No bengkang-bengkok yek.
Kikikikiki!

Tahun lepas habis jer pantang, berdesup aku pegi Tabung Haji bukak akaun Mikhail.
Tahun ni pulak berdesup lagi aku ke TH untuk bukak akaun Mikayla pulak.
Tahun depan nak bukak akaun sapa pulop?
Hehehehhe. No comment!
;p

Bab hasil kutipan duit raya dengan hasil pemberian orang ke budak-budak ini memang aku asingkan awal-awal.
Kang kalo campur jadi keliru aku nak bahagi-bahagi pulop.
Alhamdulillah aku rasa tenang hati kalo bukak dekat TH ni.
Duit dah cukup nanti boleh aku terus daftar derang pegi haji.
Molek lah kan?
Yang aku dah tua ni pon queue lagi 40 tahun baru dapat pegi haji.
Kalo daftar awal anak-anak, maka nya lagi awal lah derang dapat naik haji.
:)

Untuk ibu-bapak yang nak daftar anak akaun TH sangat senang.
Cuma bawak je IC derang, pastu terus boleh bukak akaun.
Jangan macam aku, sekali dengan surat beranak aku seret.
Hahahahaha.

Paling best bila bukak akaun tu jangan segan mulut bertanya.
"Errr...cik boleh tak saya nak tabung TH tu?" #denganmukayangpalingmanis
Kalo ko buat berat mulut, diam, muka ketat memang ar orang tu tak kasi tabung tu ke ko.
Paham tak penjelasan ringkas aku neh?

Pastu buat mak-pak yang ade duit lebih tu.
Molek jugak kiranya korang buat potongan gaji untuk anak.
Ala kalo potong sebulan rm50 pon dah ok.
Sikit-sikit lelama jadi bukit kan?
Kalo dari umur setahun dah simpan sebulan rm50.
Esok-esok umur 20 tahun dah berapa simpanan anak ko tu?
Cerrr kira darab tolak tambah sendiri.
Pastu TH jugak bagi bonus atas simpanan kita tu.
Oklah kan?

Micha suka TH ni sebab susah nak keluarkan duit.
Jadinya aku bangsa malas nak pegi bank beratoq bagai.
So duit TH memang takmau sentuh.
Tapi loni TH dah boleh keluarkan dekat bank lain jugak.
Dah tak macam dulu.
Nape lah terjadinya perkara sedemikian....!
Sobsss :(

Itu jelah entry suam-suam kuku Micha today.
Harap dapat membantu sesapa yang bertanya dan segan-silu nak bertanya.
Kita kenalah rajin sikit untuk benefit anak-anak dimasa depan.
Kata nak jadi supermom kennn?????

Oklah u ols.
Yang nak bertanya ape-ape boleh jer tanya dekat Micha.
Kan ke aku ni Pengurus Beso Lembaga Tabung Haji #lantiksendiri
Kehkehkehkeh....!

Kbai.

ni Mikayla punye

siap upah kengkawan kira duit raya anak-anak. errr upah ke eh? hahahaha

duit mikayla lagi

duit mikhail pulak

simpan duit raya Mikhail dalam TH

Mikayla dapat tabung TH tau :)

bukak akaun Mikayla jugak

simpan duit raya Mikhail

dah selamat simpan dalam bank. yeahoooo!


sharemy
mommycha @ micha

24 comments:

Umi Qi said...

Alhamdulilah micha...Umi Qi sudah tunaikan tggjwb bank in dlm ASB duit raya utk Qi ke semua...ratus2 plak tuh kemainn...syukur dan terima kasih byk2 pada semua gojes yg kasi uit rayo...happyyy kemain Qi...kaya sekejap hahahha :)

Bitt (double IS) said...

banyak nya duit ghaya...

Nona Azhar said...

alaaaaa Micha,,, lupo nak mintak tabung tu aritu pi daftar TH si Afeef! aduihhh..... bab duit anak ni mmg kena jaga kan. AMANAH nih!

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. said...

Aku jugak tak bukak bukak lagi akaun tabung haji Aidi. Tunggu adik lah...sekali harung senang. Jujurnya aku dah byk kali terpakai duit Aidi..tp aku ingat berapa jumlah dia. Esok nak bukak akaun ku lump sum kan je terus 2 ribu masuk akaun dia. Senang. Itulah duit raya dia 2 tahun ni, duit sedekah orang bagi dari dia lahir dulu apa semua.

Duit anak ni amanah...aku ingt tu..ingat. =)

rinoa squall said...

Alhamdulillah...tak ramai orang ek?
Baru cadang nak simpan duit anak dalam tabung haji jugak...
Thanks for info...

UMIE SUE said...

nak daftr TH jugak!!

D Yatie said...

weee... sama lah kita. iols masuk dalam TH. lepas cuti raya seminggu berdesup gi simpan duit anak dalam TH. hihihihi.

Aty_Fared said...

Iyer kan cha...mmng rase tak besh nak gune duit raye anak....selagi tak simpan bank selagi tu susah hati...duit raye qaleef tahun lepas pon masih tak diusik...kalau makpak rase nak beli paper tuk anak sekalipon...pandai2 cari duit sendiri..kalau takde duit jgn beli paper...huhu

mOoN said...

hamboiii... kemain byk duit anak2 kan... rasa cam heaven jep bila pegang... tpi betul tu.. duit anak tu amanah so kena simpan..x bleh jadikan hak sendiri...

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

insyaallah berkat duit simpan tu cukup masa boleh pergi haji :)

puan.mila said...

dah bukak akaun TH utk ank ritu..alaa ruginya tak buat muka tebal mntak tabung..melepas tabung comel tu :(

e k i n ♥ y u s r i said...

dah simpan!

cik chinta said...

iyela, x mintak tabung tu. rugila. samala, det raya firuz da masuk th gak skli dftar haji

Chekgu Azrine said...

Rezki anak2 kan..sama akk.simpan dlm.tabung hj jgk..siap topup bg cukup2..hahaha

Chekgu Azrine said...

Akk pun bkk acc TH..sng kan?dh tentu2 xbwk kluar..inshaAllah

Allene said...

haishh... kita blum masuk bank lagi... mencari kekosongan masa. tkut gak, lama2 terpakai duit dorang tu.

amirah said...

huiii...sape la yg bg depa seratus tuuu...syoknyaa...rezeki. alhamdulillah. samala.sejak dr beranak depa dh bukak buku tabung haji. bulan2 pun memang ada potong gaji untuk depa ni

~ NANA ~ said...

bagus micha! *clap clap*

betol, i pon mcm tak sampai hati & tak sanggup nak pakai duit anak yg org bagi tu...at least biarlah besar nanti diorang ada simpanan...kita pon xyah pening kepala kn?

Mimy Hamid said...

duit raya fayel ni RM500 ...pecah rekod...daku dulu kecik tak rasa dpat cam ni..dah selamat ku masuk ke TH gak..sbb bawah opis ni ada bank islam agen TH..senang ajeeeeeeee

Nurul Aziz said...

samalah, tak suka guna duit anak.. so far belum pernah guna.. taktahula kot nanti terdesak ke apa.. tapi memang kalau boleh elak, nak elak.. tabung tu pun tak mintak.. tapi baru-baru ni dapat sebab jiran kasi.. kikiki jiran kerja tabung haji.. orang bagi kita amek je..

hazlina azmi said...

Hai dear..bestlah blog awk..penuh warna warni kehidupan..jemputla ke blog saya dan kita bertukar-tukar link pulak..:)
http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

CikNaa said...

zasss..nk bukak jugak lepas abeh pantang nih..

mynameismy said...

hehe My pun lum dimpan lagi duit2 dhia kikiki..

hi mommy cha! bile ye berkesempatan kite jumpe gaknye.. hehe

-gojes mommies-

AkmaFaizal said...

owh TH boleh buka seawal sebulan dua umur anak yer. Syioknyee, xpernah tau..punyalah smua anak2 gi buat ASD n ASB... rasa lagi bagus TH, senang nk gi haji. Perancangn yg bagus utk anak2.. thumb up utk ko Tasha :)

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...