Iklan

Sharemyloves Geng!

21 February 2013

Kisah benar seorang ibu.

Kisah benar seorang ibu.

Hari ni aku pukul Mikhail. Ntah apa syaitan yang merasuk aku sampaikan aku tergamak memukul anak aku sendiri. Being a mommy and at the same time, pregnant for 6mons it was no as easy as ABC. Most of the time, my stress limit sentiasa berada di tahap yang paling "kritikal".

Mikhail is super duper cranky now. Takboleh jugak nak salahkan dia. Berusia setahun sebulan, umur-umur time gini memang sedang explore dan belajar untuk melasak. Semenjak dah tahu turun, panjat katil itulah kerja dia hari-hari. Asik nak memanjat, menurun. Sebagai emak, aku risau kalau-kalau dia terjatuh dan terkena bucu meja solek dalam bilik yang memang bersebelahan dengan katil.

Kena bucu tang dahi, elok pulak nak berjahit bagai kan?
Membuasss sungguh laa......!

Bila dilarang, makin dia buat. Orang said NO-NO Mikhail...NO! Tetap dia buat jugak! Today pulak aku memang stress disebabkan malam tadi aku takboleh tidur seperti biasa. Dengan perut yang makin membesar, back pain yang teramat sangat, ditambah pulak dengan batuk yang tak hilang-hilang kurang lebih 2 minggu ni, buat aku lagi stress tahap maksima!

Nampak macam kejam bila aku pukul anak. Namun takde niat nak mendera ke ape. Cuma time tu aku dah tak boleh nak menahan rasa marah. Bila nafsu marah dah menguasai diri kan?

Bukan senang rupanya mengandung dan mempunyai seorang anak yang sedang membesar sekarang ni. Bila kita cuba kawal marah kita, ada saja perkara yang kadangkala akan membuatkan kita bertukar menjadi "singa betina".

It's true rite?

Aku memang "tabik spring" pada ibu-ibu yang lemah-lembut melayan anak-anak derang tanpa sedikit menaikkan "pitching" suara. Sorry im not that type of mother. Aku akan menjerit-jerit marah kalau anak aku melakukan sesuatu yang salah or sesuatu yang merbahaya. 

It's my mistake. Mungkin mama aku dulu adalah seorang yang tegas. Itu sebab aku menurut jejak langkah dia, kot? Ok. Berbalik pada Mikhail tadi, lepas aku pukul dia...dia menangis. Yela sakit kot kena pukul. Tapi aku pukul di bontot ade berlapik pampers kan? Takdelah pukul kuat, cuma pukul untuk mengajar dia bahawa apa yang dia buat tu adalah salah!

Dah le stress dengar Mikhail menangis, pastu dok carik baju nak pakai ke opis boleh pulak tak jumpe kain dalam or skinny legging aku....Hoi! lagi double stress maknak! Tak jumpe carik kain dalam pepagi time kelam kabut pon boleh stress tau...Korang ape tahu, korang tak berulang alik sehari 80km tau. Pastu elok Erie pulak bagitau aku yang keta aku kena block dengan keta anak jiran depan, siap tarik handbrek lagi mana boleh tolak kalu camtu. Phuiii! berdouble-triple stress aku! Dah le aku lambat, pulak Shah Alam ni kaya dengan roundabout yang selalu jem memang akan melambatkan lagi perjalanan aku ke Putrajaya!

Hoh! Terasa nak terjun Niagara Falls, bedahhh ooiii!

Elok nak pegi kerja Mikhail merintih sayu menangis, panggil...mama...maammmaaa.... Nak ikut aku pulak! Pehhh..berderai airmata aku tau tak. Dah le tadi aku pukul dia, pastu nak pulak ikut aku pegi keja sekarang ni? Wahai anak takde perasaan benci ke kamu pada mama sebab mama pukul kamu tadi? Heh?

Aku sudahi entry ini dengan rasa bersalah teramat sangat sebab memukul anak ku. Sejak dalam kereta dari Shah Alam tak henti-henti aku pikirkan hal ni. Sesungguhnya aku tak berniat apa-apa. Cuma ingin mengajar...

Salah kah aku?

mama tetap sayang kamu hingga hujung nyawa, mama...


sharemy
mommycha


23 comments:

Ayu sukatiakula said...

sy pun kadang2 hilang sabar juga.. beranak rapat2 ni mmg cmni la.. x terkejar nk melayan semua serentak.. tambah plak, penat balik keje, nk urus rumah lg. masa ni la, peranan si bapak sgt2 penting. kalu ayahnya xde, memang sy mcm singa betina..

Allene said...

sabar mommy cha.. lin pun sama.. kdang2 marah hafidh. Tapi, kena cepat2 sedar, pujuk dia balik. budak bawah umur 7 tahun ni tak leh pukul. memang dorang tengah melasak. kadang2 tu, memang tahap da tak leh nak kawal.

♥ Wina ♥ said...

alahai..sabar mommy..I feel you

I pun mengandung 2nd masa my 1st was about 2 years old but luckily she's a girl la kan...kalau boy memang stress tahap kritikal macam u jugak

my boy sekarang tak yah cakaplah..lepas satu, satu 'autograf' kat muka tu & most of the times I pun loose control jugak..bukan kite sengaja kan? I'm sure Mikhail will understand

amirah said...

cha, akak kalau marah akak tinggalkan je. selalunya akak denda. denda duduk dalam bilik. but most of the time i prefer to diam dan beliak kan mata, menunjukkan marah pd dia. tapi ibu tu kan manusia biasa cha, akak pun pernah pukul juga. memang bila kerja, mengandung lagi stress macam2 benda lagi memang senang kita naik marah.. sabar je la dgn kerenah dorang

Cik Puan Rara said...

sbr,dgn keadaan preggy.and x larat.and anak tgh melasak.mmg stress.dont blame ur self eh =)

malynd_anggun said...

I pun kadang2 pitching naikkk...pastu bukak mata i besor2 kat mikhail..mula dia tenung muka i lama.. pastuh cebik..pastuh? uwaaaaa!!! mase dia uwaaa i pun amik dia..mintak mahap kt dia..cian kannnn? xpela..kite mengajar..bukan dera..semua utk kebaikan dia..

.:Wanie:. said...

kite yang xpregnant pon kdg boleh stress melayan Hanania...:-)
Sabar ye..

With Julia said...

alaaa sedih plak baca entry mama mikha...huwaaaaaaaa mama Qaiser pun nangis plak sob sob...aduyaiii mmg betul lah...ibu2 je punya kuasa yg luar biasa utk membesarkan anak2 yg punya mcm2 kerenah...sabarrrr itu satu kemestian tp bila dh sampai tahap stress cmpu lain2...itu yg kena byk2 istigfar...kalo x lain dibuat yer...hehhe so mama mikha, tarikk nafass hembus byk2 kali ye bila hadapi situasi mcm tuh lagi...nanti cuba ye...coz umi Qaiser pun ada masalah cm tuh gak sometimes...:)

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

budak2 tgh nak besar mmg nakal, anak buah saya tu selalu saya babap tangan dia kalau degil sangat, tapi bila kita babap2 manja dia wat dek je. .

CikNaa said...

terasa mcm nak jatuh air mata.. lap cepat2! huhu..
btw, memang pun..ciknaa selalu jugak kadang tu penat teramat2 sgt, time tu la anak sibuk nk melalak tak reti dipujuk2.. tapi lepas dengar dia panggil mamaaaa...mamaaaa... sebak! lagi time dia dh tidur malam2.. rase bersalah teramat2.. dhla papa jauh, mama marah dia pulak.. :(

SweetLikeWhat said...

sabar ye mommy cha..paham situasi mommycha tuh..anis yang tak pregnant ni pun penat jugak melayan anak, kerja rumah lagi, pergi kerja pun jarak dalam 40km tu jugak..sampai rumah pun dah pukul7..memang letih..tapi ape nak buat kan..takpe mommycha kena kuat k..mikhail faham tuh..anis rase die nak perhatian, tu die buat perangai..tengok die tak dendam pun mama nye pukul..tande die nak mama kasih perhatian penuh pada die.. ;) bawak2 berehat dan jgn pikir sangat k..

fifi said...

sedihnya.tak tahu nak cakap apa..sabar ye mommycha..

~Leyyatasha~ said...

saya dpt merasainye. tp tulah kene cpt2 sedar balik kalo ikutkan marah kite habis agknye si kecil tu. tp kalo dah time kite stress then si kecil buat perangai, boleh hilang sabar gk. smpai satu tahap sy di coolkan oleh papanya sbb dah xleh nk kwal diri. mencabar jadi ibu ni..

as ♥ Leenda said...

---------- nangessss ------------
mommy cha, bertabahlah..

MimahAjil said...

takpela mommycha..semua ibu2 akn alami stress dikala fasa ank belajar nk melasak tk kire tengah ngandung ke tk...jgn touching2...nnt bby dlm pyut majuk...smile..(^___^) Mikha tetap sayang mama sbb mama jaga Mikha dgn baik~~

Wawa said...

ade terbace kat mane ntah, budak ni kekadang paham ape kite larang, tp die tetap nak buat jugak sbb die rase best kot...hihihi...sabar ye mommycha...biase lah babap2 ni...kite kecik2 dlu pun dah jenuh kne pukul dgn mak apak...mikha takkan benci punye mama die...:)

Aty_Fared said...

Cha...aty yg tak bekerje mengejar waktu dan jammed...yg tak mengandung ni pon selalu hampir hilang kesabaran....iyer..aty tau mcmane biler bdk melasak dn buat perangai..mmng letih...bnyk kn sabar yer cha walaupon bkn senang nk buat....

UMIE SUE said...

su pun kdg buat isyarat nak jentik atau cubit.nasib la aqilah paham..sebab dia penah rase yg real..hihi..
memang lasak sgt sekarang niiiii
stresss jugak mak jemah ni

mrs kayrul said...

bila la...kayrul pun dulu memang macam mommy cha jugak maklum la mak kita memang garang time kecik2 so dah terikut2 plak garang ngan anak pastu menyesal x sudah lepas pukul....sekarang pun masih dalam proses untuk kawal kemarahan....

Nadt said...

selalu jadik silent readers je, hari ni daku nak mengkomen.hehe..by the way, sabor ye mommycha. biasalah tu, anak tengah melasak. saya pun selalu babap si saif belum termasuk yg merajuk2 lagi.aii..tapi perasaan marah tu automatically hilang bila dengar suara comel anak memanggil-manggil 'mamaaa' dengan renungan mata yang penuh innocent..aii..bertuahnya jadik ibu..

Puan Ira said...

wahai mak jemah...sedih bc entry u kali nie..cr u same wif me...mikhail namau nakal sian mommy awk...sabo yew mak jemah

Puan Ira said...

wahai mak jemah...sedih bc entry u kali nie..cr u same wif me...mikhail namau nakal sian mommy awk...sabo yew mak jemah

Mimy Hamid said...

hukhuk nangis sebab akak seperti mu jugeee..geram kdg terpukul gak...semoga Allah ampunkan dosa kita dlm mrmbesarkan anak..amin

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...