Iklan

Sharemyloves Geng!

22 November 2012

Please..Jangan bandingkan anak anda dengan anak orang lain...

Aku suka duduk Shah Alam ni.
Tapi ada satu benda yang paling membuatkan ku stress tak hengat.
Nak tahu ape?
Jom aku cerita sikit...

Oleh sebab aku menumpang tinggal di rumah ibu mertua ku di Kuaters Polis Sek. 20 Shah Alam ni, macam-macam ragam yang aku dah tempuhi. Yang kadangkala boleh membuat aku malas nak keluar rumah, nengok Astro Mustika HD layan Adam & Hawa lagi best!

Paling aku menyampah dengan sikap sesetengah makcik @ jiran dekat situ yang suka perbandingkan cucu derang antara satu sama lain.Contohnya, ada satu insiden bilamana aku tengah kelam kabut nak pergi opis satu pagi tu, tetiba datang sorang makcik depan rumah ni terus tegur aku. Laa..kurusnya Mikhail, tak kasi makan ke?, Mikhail dah boleh buat ape? Cucu acik dah boleh berjalan 7 bulan aritu dah berjalan. Gigi pon dah penuh ni ha... Badan pon semangat sikit dari Mikhail ni kan..bla-bla-bla!

Hoi. Amboih kemain makcik ni pepagi buat ku "berasap" telinga.

Persoalannya, perlukah kita sebagai ibu-bapa, atuk, nenek atau sesapa saja membandingkan anak kita dengan anak orang lain?
Jawapan: TAK PERLU!

Cara tumbesaran anak kita adalah berbeza. Tak semestinya dulu anak aku lahir seberat 4.3kg sampai sekarang badan dia nak "maintain" gemok-gedempol je. Agak-agak ar. Dah tu kalo gedempol gitu, bila pulak anak aku tu nak belajar meniarap, terbalik kan diri sendiri, menyulur, merangkak, duduk, meniti dan berjalan? Gemok-gemok nak bergerak pon susah kan?
U story me, sikit makcik?

Jadinya lantak lah kalo anak, cucu, cicit orang lain badan lebih semangat ke, dah pandai berjalan ke, dah pandai bertatih ke, dah penuh gigi berbatang-batang ke, idop le aku kisah. Yang penting adalah kesihatan anak, kan? Kalau badan "semangat" chubby, comel dah boleh berjalan hatta berlari sekalipun tapi kerap masuk keluar hospital...tak guna jugak. Aku lebih prefer anak yang badan "sedang-sedang" dan sihat walafiat. Itu sudah memadai. 

Macam mana agaknya nak mengelak dari manusia yang suka buat perbandingan cenggini eh? Tapi lumrah donia lah kan, mulut manusia ngakk bisa ditutup, unless kalau aku bolehlah kan.... nak je aku beli selotape besar kaler itam yang wrapping wayar tu, lekat kat mulut orang-orang cenggini. Aman sikit donia!

No point bandingkan anak aku putih, anak ko hitam. Anak aku rambut lebat, anak ko rambut nipis. Anak aku hidung mancung, anak aku hidung pesek. Anak aku mata bulat, anak ko mata sepet, Anak aku cepat jalan, anak ko lambat jalan. Hoi sudah-sudahlah.......

Paling aku tak boleh lupa cara seorang makcik ni suruh aku jaga badan time dalam pantang dulu. Lebih kurang gini lah ayat nye, " kau ni kena berurut selalu, kulit kena jaga, muka kena tegang, tengok anak acik si ...... tu sama bersalin dengan ko, cantik jer, hari-hari berurut, jaga badan, makan jamu, kena guna minyak yang acik jual ni. Ko nak tak..murah je RM250, komfem laki ko tak lari...yang bawah still ketat macam anak dara..." 

Haa...sori ter 18sx. Alkisah nya dia cuma nak jual minyak urut ala-ala spa dia tu yang rege nya mencecah RM250 per bottle. Hok olo! acik kot yer pon tayah lah gitu buat perbandingan nya, sebab sekarang aku nengok anak ko badannya tiga kali dari badan aku ni ha...Kiranya kemujaraban minyak Spa acik tuh tak menjadilah yer? ;p

Itulah antara asam,garam kehidupan duduk berjiran yer tak? Sebab itu aku suka duduk di Putrajaya rasa aman makmur damai sejahtera jek. Hehehehehe..
Buat sementara waktu, sementara menunggu opah Mikhail pencen bulan Jun tahun depan aku harus "pekakkan" telinga dan "butakan" mata dengan peel serta kerenah manusia disini. Buat dek jerla...

Oh..today Mikhail salam cium tangan aku sambil dahi nye ditampal dengan "Kool Fever"... dari jauh aku dah terdengar laungan....

"Laa...bertampal dahi anak ko tu Tasha...makin kuruslah jawabnya Mikha asyik demam jer...."

Erk! Berdesing lagi telinga mak jemah, hoiiiii!

dolu-dolu pipi bak pau dilayang..
 Dah nak jadi abang kenalah selim sikit yer tak Mikha?
#pisnowar#

momycha!



20 comments:

cha said...

hahah typical malay memang camtu u. i rasa normal je budak budak makin membesar maki kurus ke apa kan. ada yang makin tinggi tu nmpk makin tinggi. tahan jelah telinga nok muahaha :p

e k i n ♥ y u s r i said...

agaknye klu makcik tue tgk zara, apelah yg akan die kate ea.....
mikhail punye bambam tue die kate kurus
zara yg kecik tue, apelah yg akan makcik tue kate

aih,mcm2.....
hr tue balik kg pon sume org kate zara kurus
dorg kate susu x cukup sbb ekin full BF zara je
ekin memg sedih
tp pekakkan telinga je

Mr n Mrs Zaidi said...

biase la dear..mulut org mmg mcm tu..kalu mulut tempayan dh lme kne tutup dgn kayu siap taruk batu bata lagi.... xper2, anak kita kita jer la thu... kalu nk buat perbandingan jgn la over2, ni dh terlebih sudah makcik nie...

fifi tiez said...

Paling tak suka orang kutuk2 anak kita sedangkan kita x cakap apa pun pasal anak diaorang..isk..orang tua kan.sabar jelah..

Puan Ira said...

mikhail ttp menantu pilihan aunty..heheheeh

Allene said...

sakit hati orang macam tu... jgn layan mommy cha... jauhkan diri ngn benda2 -ve. nampak makcik tu lg, blah je. wat tambah sakit hati. cian bby dalam perut...

e k i n ♥ y u s r i said...

ekin tgl kt metro prima, kepong
blkg jusco

Mimy Hamid said...

heheheheh kuarters shah alam seksyen 20 tu makcik makcik situ mulut leh tahan eh...kalau datang sana jenguk umah abg aii...mata tengok macam nak makan....seriauuu..napa ek..tipikal eh diorang ni


yes syg tak payah buat perbandingan...tumbesaran berbeza...jangan layan eh...boooo...

Lala Latif said...

grrrrr....ok...mendidih baca entry ni...
makcik2...apesal la kepoh sngat...
sama la macam jiran tetangga kat kampung sy...
atdoiyai...kerana makcik sorang, rosak semua makcik2 kat malaysia...

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

tipikal punya orang.. ignorrrreeee saja !

aTy _faRed~ said...

Jawap :: yang penting anak aku hencem.. :-)

Tak kisah lah mcmane ruper pizikal die..bg aty yg penting adalah die aktif dan cerdik... tah aper yg besh nyer nk banding2kan tah..geram hokeh...

CikNaa said...

selim ke bambam bak pau ke, mikhail tetap mikhail.. aku dh nak dpt adik, kau hado? ngeh3.. bior la deme tu mommy cha oit..

PUAN SUE said...

ek eleh..kecoh betui makcik2 ni..
tampor kang!

su problem kat sini cube jiran2 suke sumbat mcm2 makanan kat mulut aqilah..aduhhh

With Julia said...

uiii berdesing telinga dongar makcik jah tuh bebel pasal banding2 nih...kalo ju lah kan sah2 balas balik dgn ayat mkn dalam punya...sah2 dia xmo lagi dah ckp2 hal anak kita kan...weeeee mikha tomeiii ar...sapa kata x tomei ciappp dia lepuk2 dahi kang hehhehe

Wawa said...

lestik mulut makcik tu mommycha! hhahahaha. nape la ade makhluk macam tu kat dunia ni. sampai nak mention, "bawah pun ketat macam anak dara, kompem tak lari." eh dia tau ke kte punya ketat ke longgar ke, laki nak lari ke. adoiiii makcik.

Erina Asmawani said...

Huhuhu..janganlah banding2kan baby. Kesian diorang kan..kalau lah diorang dah paham ape yg kita cakap mesti dia sedih dgr org duk banding2kan dia je. Huhu. Betul, tak kesahlah fizikal camne..janji diorang sihat & aktif :)

erna said...

adoiiii tekanan perasaan kalau orang yang suka banding-banding ni. x gemar sangat. kesian baby kalau di banding-bandingkan. apa lagi kita mak yang nak dengar orang lain membanding anak kita..xpela mikhail..biarkan mereka tu.aunty tengok mikhail comel je. membesar dengan sihat ye sayang... :)

sheera aya said...

cantik mata baby sis.bersinar-sinar.hee :)

http://sheeraya.blogspot.com/

FieZaLieSa said...

hangin btl klu org cm ni..sabar je la..
pe pun abg mikha ttp encem..=)

intandayani said...

eee...pakcik kite dok ctu gak la...tp xigt blok mne

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...