Iklan

Sharemyloves Geng!

07 October 2011

Jadik doktor jadian.....

Semalam dah terlepas satu azab. Wajib bagi aku sebab aku kan ibu yang membawa diabetes. Jadinya, kena buat satu test yakni BSP (Blood Sugar Profile) untuk check kadar gula dalam badan aku nih. Sebab ape cakap azab? Sebabnya, kena amik darah 4 kali dalam masa sehari. Penat sungguh lah, sakit jari-jemariku.

Untuk buat BSP nih, sekarang dah canggih tak perlu nak menunggu di klinik dan suruh nurse buat. Sebab dah boleh pinjam mesin check darah dan bersekali dengan jarum, alcohol pad, dan satu set alatan yang memang khas untuk test BSP. Yang penting cukup time kita kenalah inject sendiri jarum tuh kat jari dan tekan sampai darah keluar, sama macam yang nurse ajar. Kalau dah tak tau sangat boleh.....boleh suruh nurse advise cena nak buat, dan suruh nurse buat untuk first injection tuh.

Hatta, selepas pinjam mesin tuh, aku pun sabar menanti untuk  2nd injection after breakfast. Hah..yang tukang jadi doktor tak bertauliahnye adalah suamiku, erie. Nak suruh aku inject diri sendiri..aduh..memang tak la kot. Erie konon yang ala-ala doktor tuh pun muka konfiden saje nak inject aku. Aku nih dah gigil-gigil dah. Mau nye tak..buatnya dia inject tekan dalam-dalam mau meroyan aku menangis. Huhuhuhuhu, kita pulak bangsa takut jarum, takut sepital bagai... Tapi first attempt ok, biarpun sakit gak la laki ku inject. Fuhhhh! bukan senang rupanya nak inject-inject orang nih.

Even though inject tuh sikit jek kat jari jek, tapi pedih lagi dari amik darah kat lengan u olss.....Sebab bila kena inject kat jari tuh, korang akan rasa macam terkejut tuh yang sakit tuh. Sebab jarumnya, laju dan ada bunyi 'tapppp' kat atas jari kita. Tengok macam senang tak sakit, cer kena sekali...eh..bukan sekali, cer kena 4x kali sehari....mau cuak-cuak dah aku.

Ok pas dah amik darah kita kena letak la darah tuh atas stripe untuk uji kat mesin diabetes tuh. Nanti secara automatiknya, mesin tuh akan reading kadar gula dalam darah kita. Untuk melepasi tahap klinik kesihatan gula perlulah dibawah paras 6.7 sahaja. Kalau ko dapat 8.0 ke 9.0 ke..hah..masak ler kena marah ngan doktor dan nurse. TETAPI..meh sini aku pecahkan satu rahsia, bila korang dah bawak balik mesin tuh, jangan ingat nak menipu bacaan kat mesin tuh, sebabnya...mesin tuh dah rekod dan nurse boleh baca balik result gula kita yang dah buat semalam  tuh. 

So....nasib baik aku tak kantoi menipu sebab yang last bacaan aku tuh 6.6 lagi sikit nak tersasar ke 6.7, dan oleh kerna laki aku yang sangatlah cerdik tetiba dia suggest kan...."sayang ape kata, kita tipu nurse tulih jek 6.5?"....nasib baik aku nih ikhlas dan tawaduk orang nye...hehehehehe! tetap jugak aku nekad tulih 6.6.

Bila hantar balik kat nurse, barulah dia pecahkan rahsia cakap, mesin nih taleh tipu-tipu, sebab semua test yang kita buat mesin akan rekod. 
Hok alah...nasib baik aku tak tipu nurse..kuang2x.......

so, layanlah gambo-gambo ini sebagai bukti....
aduiiii nyeeee yeeeee ponnnnnnnn!
inilah walkman mesin diabetes itu..hahahahahah


ini pulak sampul mesin diabetes itu..hahahahahah gelak lagi

inilah set mainan doktor-doktor yang ada jarum, kapas dan pelbagai menda alah lagi..hahahahahah

inilah alcohol prep pad yang perlu dibubuh ditangan sebelum kena inject...hahahahaha

ini pulak blood sugar test stripe untuk check gula aku...hahahahahah gelak lagi tuh....

inilah kawanan jarum yang cucuk aku tuh...ahahahahahahahahaah

inilah kapas yang diberi free oleh nurse tuh..hahahahahahaha

inilah rupanya strip tadi bila dibuka...ahahahahahahaha

inilah rupa gayanya bila ko letakkan strip dengan mesin tuh....hahahahahaha

inilah caranya, kena lap dulu alcohol pad tuh kat jari sebelum dicucuk...ahhahahahaahah jangan tengok gaya doktor tuh, pakai suaq pendek ja...ko mampu? yang pesakit berbaju kelawar sudah....mampu???? hehehehe

inilah rupanya kena cucuk diawal-awalan nye...ahahahahahahahaah eh silap...uwaaaa!!!! sakit, pedih woooo....

inilah rupanya bila darah letak kat strip tadi tuh....banyak kan darah aku nok? uwaaaaaaa!!! sakit...

inilah bacan kedua aku...5.9 okeh not bad tau! hahahahahahaah

inilah bukti BSP result aku dari kul 8.30am sampai kul 10.00 pm....hahahahahahahaah...yang kul 11 tuh tertinggi sikit sebab aku belasah makan cucuq ikan bilis sepinggan sorang ja.....hahahaahahahhaha padan muka kau!


inilah buku pink aku...yang bersticker kuning...maknanya kau sah DIABETES nak...hahahahaahahh....uwawwwwawaaaa!
SEKIAN. TERIMA KASIH!

4 comments:

Ely Hasrul said...

aduish kena check smpai bila tuh? kalu bwh 6.7 stll diabetes la? sabar ye cha..

Natasha Farina Arifin said...

dear ely: yup mebi until giving birth kot, sebab doc nak monitor tgk ok ke tak diabetes tuh...huyooo...penat lah I, but no worries check tuh dlm once a week saje =P but still painful thou...

Mimy Hamid said...

eh kena buat sendiri yer...ini kes kalau diabetis ke...huwaa takut la pulak

Natasha Farina Arifin said...

kak mimy: yeap ini kaedah terbaru katanya. so tayah lah berulang alik every 2hours utk ke kinik buat check up darah tuh...kalo dak pengsan ar..asyik berulang dah ar kinik jauh...uwaa!!!!

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...