Iklan

Sharemyloves Geng!

29 September 2011

Minuman wajib mommy Cha...

inilah menu wajib mak buyong setiap hari, jemu dik non ooiiiiiii. credit to Nestle Bliss beli 3 botol besar dapat tumble comei pink percuma. Boleh sorok barli dirumpun-rumpun pokok tuh..hehehehe!

Semenjak-dua menjak aku disahkan doktor ada Diabetes sempena pregnant, aku pon selalu beware dengan all kinds of sweet foods. Tak kiralah sikit ke banyak ke, aku tetap carefull sebab takut ye macam-macam boleh jadi pada baby dalam kandungan. 

Dengan bacaan gula setinggi 9.5 after minum air glukos yang serba tahap cipan maharajadewa manis itu, aku terus banyak google on how to cure, curb and decrease my glucose level. Nasib baik ada kak mimy dia sangat sporting okeh. selalu drop komen itu ini pasal nak shared pregnancy punye penyakit dan vitamin yang kena amik waktu pregnant nih. So, dia ada sarankan aku supaya minum air barli yang homemade (rebus sendiri) untuk kurangkan gula dalam badan. Tengkiu kak. Appreciated it & dah jadi rutin pulak bawak air barli tetiap hari ke opis sekarang.

Oleh kerana banyak yang nak di control, termasuk makan beras pony taj mahal dan ikan sehari 3 ekor, so setiap hari mommy cha nih rajin bersengkang mata bangun pagi untuk:
1) masak nasik taj mahal
2) goreng ikan sekor sehari untuk bawak ke opis
3) masak sayor campor sendirik
4) buat air barli
5) bawak buah epal 2 biji sehari ke opis
6) prepare air mineral dalam bekas air
7) minum susu choc setiap pagi
8) makan Jus kismis dan badam brand Al-Toiyibba (ibu mertua ku beli) =P

Tengok.tengok. ko rasa teruk tak keadaan aku setiap pagi. Itu tak termasuk aku hegeh-hegeh untuk goreng nugget jejariruncing jejari ayam brand 5 star corn flavor (ha! siap flavor & brand aku bagitau hehehe) kat erie dengan menunggu teh kembang untuk buat teh tarik kat suamiku. Itulah kerjaya tetap aku sebelom pegi opis setiap hari. Cuma sabtu & ahad saja rileks sikit. Itu kalo laki aku nak cucuq bawang ke, cucuq ikan bilis ke pepagi, haaaaa...lagi jenuh aku 'berperang' kat dapor. Bukan mudah nak jadi isteri mithali nih ye....Tapi takpe...mak suke nak masak-masak nih..
(tangan ke bahu mata ke atas) +_____+

Berbalik kepada keadaan Diabetes aku tadi. Setelah aku confirm ada diabetes, jadi Doktor dah suruh buat BSP (Blood Sugar Profile) next week. Cite BSP nih pulak, kekdahnya ko kena lah pegi klinik every 2hours untuk diambik darah then, darah ko tuh akan di kaji lah, tengok gula ok ke tak? dah turun ke belom? atau terus-terusan tinggi. Paham? So, starting pukul 7.30 am until 8.00 pm memalam buta pon ko kena still pegi clinic untuk amik darah. Suka tak? Memang tak suka kan? Tapi itulah kekdahnya ye kengkawan. Yang tak pecaya tuh, sila tanya pada bekas-bekas pesakit daibetes semasa mengandung...ha gini lah kekdahnya! 

Jadi, kesimpulannya, aku rasa yang paling penting memang lah kena kurangkan gula. Dan aku kena start amik gula brand 'Equal' yang kiub tuh, untuk turunkan lagi paras gula aku. Takot la bila doktor cakap banyak complication if ibu disahkan mengidap diabetes nih. Walao ape pon..idop must be happy sokmo, baru penyakit tak susah dekat...ye dok?!

Tata.Titi.Tutu

desktop computer ai...budak mata biru.....hehehehe......yang tumbler air masak tuh adik kecik comei i, lululalola yang hadiahkan dengan ucapan ikhlas pada i "hang nih asek-asek pink-asek-asek pink"

epal hijau + epal merah + air barli homemade + air masak

yang paling taleh blah ada gak terbonjol fail biru mesyuarat KSN & KPPA hahahahahah..redha jelah maria.....

4 comments:

Mimy Hamid said...

sharing is caring...takpe semua demi baby tersayang...ayuh bagi paras gula turun..challengeeeeeeeeee

Aziela said...

Err..akak ada dapat info yang Equal tu not good. Ianya akan merosakkan buah pinggang. Nowadays ada gula Sylvia tu. Cuba search. Kalau susah, Cosway ada jual. Much more healthy and better sebab no chemicals. Mcm Equals tu dah kena banned kat US dengarnya..

Natasha Farina Arifin said...

kak mimy: hehehe tengkiu kak..mmg pon sharing is caring gitu...baru sama level ngan statement kelasss ko maria.....hehehe nanti share lagi tau more tips....

Natasha Farina Arifin said...

kak aziela: ye ke? la tatau menahu pon equal dah kena bannned harus kite serach japg kak..or yg paling senang gi jer farmasi mintak gula yang boleh di consume oleh org diabetes eh???? tengkiu kak for da info.

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...