Iklan

Sharemyloves Geng!

26 November 2010

Saya, anda & P.Ramlee..

 *Hero pojaan Malaya*

Sayanggggggg (because terlalu sayang tambah lebih huruf GGGGGGG) kat Allahyarham Tan Sri P.Ramlee nie.
Dia itu seniman agung terunggul di Malaysia.
Terkenal dengan filem-filem seperti Seniman Bujang Lapok, Pendekar Bujang LapoK, Madu Tiga, Anakku Sazali, Penarek Becha, Do Re Mi, Ali Baba Bujang Lapok dan banyak lagi.
P.Ramlee adalah fenomena satu ketika dahulu.
Kita mungkin tidak merasai betapa besarnya impak maksima dan aura 
P. Ramlee itu, kerana beliau terlebih dahulu menyahut seruan Illahi. 
Yela dulu-dulu tak ada AF, Mentor-Menti, Raja Lawok, Mari Menari bagai...
P. Ramlee bukan bintang ciptaan Reality TV. Beliau adalah talent yang bertalented.
Ok. stop.
Hehehehe. Sebenarnya, kecintaan terhadap P.Ramlee itu telah bersemi dan sebati dalam diri kita semua.
Kenapa? Mengapa? Dimana? Bagaimana? 
Ok. ok. ok.
Jangan buat-buat tak kenal dengan dialog ini, aku luku kang!
"amboi.. ekk dia no.. kalau hang mai aloq staq aku putaq kapla hang.. hang tau.."
(hahaha suka-suki dengan dialog nih)

part P.Ramlee and da geng gi menurun kat kat kubur lama dekat perigi buta...
best sekali part dia baca jampi serapah...
"Ceko-ceko ah...ceko-ceko eh...
eko-eko ah...eko-eko eh....
puhhhhhhhhhhh
hilang gigi tinggal gusi"
(hihihihi..huhuhu..hihihihi) 

yang ni plak masa cerita nujum pak belalang..dua perompak ajis(badan) dan sudin(nyawa) baru je rompak harta dari istana sultan shahrul nizam (ahmad nisfu) diorang tengah kira duit, mule-mule ajis kire,
sudin: satu utk kau, satu utk aku..dua utk kau..dua utk aku..tiga utk kau..tiga utk aku..errr..lepas tiga ape arr??
ajis: bedal lah..
sudin: bedallah utk kau..bedallah utk aku..
ajis: ei dalam dunia manade urop bedal da!!
sudin: ei dalam dunia manade urop bedal da!..utk kau..ei dalam dunia manade urop bedal da..utk aku..
ajis:e-e die ni?
sudin:e-e die ni!! utk kau..e-e die ni..utk aku...
ajis: kau nak mampos ye?
sudin:kau nak mampos ye?utk kau....kau nak mampos ye?utk aku.
ajis: kepala hotak kau ?
sudin:kepala hotak kau! utk kau..kepala hotak aku..utk aku..
ajis:eeeeee!
sudin: eeeee! utk kau...eeeeee! utk aku..
(lawok-lawok..hehehe) 

Scene citer Seniman Bujang Lapok..part Sudin acting..
Sudin:..heeeeiii..Hang Jebat..lebih baik kau turun..jika kau x mau turun..biar aku naik ke atas..bkn kau tak tahu..dah berapa lama aku tunggu..masuk kali ini dah 7 kali aku buang air besar...
Ahmad Nisfu: CUT!!!..
apa kau merepek ni syaitannnn?????
 (sape tak penah dengar skrip ini sila masuk sekolah balik)

SENIMAN BUJANG LAPOK - masa nak gi screen test
wei ramlee, sapa kau??
aku lah king!!
king apa??
king kong??
king kong kepala hotak kau ... hahahahahahaha
 (teheheheheee...best-best)

 *bersame tarbus merah peberat beliau*

mi: james bond tu saper?
do: james bond tu nenek kau
mi: eh bukan la
re: abih tu ape
mi: nenek aku Cik Embon...
(hahahaha. gelak-gelak)

pendekar mustar- eniii, angkat jemuran, hujan dah turun
sudin- dia bilang, "eniiii...., angkat kain hujan.  jemuran dah turuuunnnnn!!!!"
(lawak jugak hat nih)

PENDEKAR BUJANG LAPOK..
mase dpt surat dari ROS, anak PENDEKAR MUSTAR..
aziz: skali syair arr....alkisah..
sudin: tayyib..
aziz: alkisah maka tersebutla kisah..
sudin: tayyib..
aziz: sang kancil datang beramai2 mengadap ke bawah dulu sultan firaun..
ramlee: mane firdaun pakai sultan..
aziz: ntah..
(hehehehehe)

 *halamak..IC P.Ramlee lah..*

citer masam-masam manis:
hey owang sbelah, apa yang ngko wel wel wel kan tu hah....
tolol..kadiwol kadiwol maliwolll....
ini bahasa jerman lahhh..ko apa tau ko tak skolah...

Filem Labu Labi, scene si Labu bawak minuman untuk Haji Bakhil..
Prang....(sound effect cawan terhempas dan pecah)
Haji Bakhil : Pecah lagi.. lama-lama lingkup aku..
Labu : Bapak saya kata hari ni hari bodoh saya..
Haji Bakhil : Ko ngan Bapak ko sama sajer.. dah pegi amikkan aku minuman.. LABIIIII.... mana suratkhabar yang aku minta..!!LABBBIII..iiiii... (Labu tgh imbang dulang dengan terketar2 agar tak jatuh..)
Labi : Nah tuan..
Prang..(sound effect cawan terhempas dan pecah)
Haji Bakhil : Jatuh lagi..Bodoh..
Labi : Angkat itu pun ko tak bleh ker..
Labu : Yang ko pegi pekik sapa suruh..
Haji Bakhil : Bodoh
Labu : Bodoh
Haji Bakhil : Sapa bodoh!!!
Labu : Dia tuan.. (sambil tunjuk kat Labi.)

lawak giler yg ni...
"alip  mim  nun  wau  , alip tendang wau, SARKIS daa.."     

 *P.Ramlee jaman mudo-mudo..amponnn mr.asben =P....*

p.ramlie  pendekar bujang lapok
DUGAANNNNNNNNNNNNN
ini bkn dugaan
ini betul betul
dugannnnnn

dalam seniman bujang lapok..
time s kadarisman ngn hashimah yon tengah berlakon..
ajis, ramlee n sudin tgh tgk..ahmad nisfu director..
kadarisman: kenape kau tak masak sayur asam campur belacan!!!sekarang aku akan pancung kau..
sudin: ni ape plak pasal sayur asam pon nak mancung2 plak?
ahmad nisfu: shhhhhh..
sudin:appa syuhhh...ngko sememangnya lelaki durjana..sanggup menggunakan kekerasan keatas wanita...baik kau mintak maap cepat..kalau tak lebammm bijik mata kau..
kadarisman: ape ni gile ke?
sudin: hah?sanggup kau mengatakan aku gile!!..amik kau.."dussyum"
ahmad nisfu: cut cut!!!
selepas dilerai oleh p.ramlee..
ramlee: diorang tu syuting cerita..
sudin: nak buat cerita, buat la cerita ikan belaga ke..kumbang terbang ke..

Idea entri ini dicetuskan oleh Team Kerinting Bro (Suria FM). 
Pepagi dengar dalam pengangkutan awam Nadi Putra. heheheee..
Tidak salah rasanya untuk mengingati kembali lagenda negara.
Sekali, sekala tersenyum sendiri tidak salah.
Jangan sampai tak tahu menahu tentang pilem Malaysia sendiri.
Kerna pilem kita, adalah mencerminkan kita.

 *P.Ramlee ada syiling emas sendiri..hah! korang ade?*

Biarpun kadangkala dalam lawak-lawak ini adanya perkataan yang kurang menyenangkan, tapi itulah keunikan sesebuah filem. Alah..biaselah tuh pilem lawak takkan nak guna perkataan macam ni:
PROVOKASI,
MENYEBARLUASKAN,
WASSATIYYAH DIRI,
AMANAT NEGARA,
SEDEWASA,
KAJIAN GLOBAL,
KESALING HUBUNGAN,
MENTRANFORMASIKANNYA (hah nah!! ambik ekau)


Jadinya itu saja ulasan Ketua Juri untuk Pestival Pilem Antarabangsa hari ini. Teeeheheeee...
Ketua juri ingin menutup pestival ini dengan...:
nyak insoon mata kaji,,semar nyisinggggggg..

Salam Sayang Dari Ketua Juri:
"walaupun rupamu tidak kukenal, tatapi lubang hidungmu tatap menjadi poojaan hatiku"  (hahaha)

9 comments:

cute_green said...

cik cha..awat masa muda p.ramlee lain...xsama pon...rambut p.ramlee buat rebonding eh...hehehe

Natasha Farina Arifin said...

masa muda tuh, p.ramlee cucuk botox. hehehe itu pasai xsama kut.

Shaza Shamsuddin said...

hahaha.. saya pun peminat setia p ramlee.. memang dialog dia dok ingat la sampai skang. fenomena sungguh2 filem2 dia.. ;)

Natasha Farina Arifin said...

hi shaza: tau xpe..mmg until now tetap terkesan kan?kan?

Izyanti said...

haha. P. Ramlee di hati.. Lobang hidungmu tetap menjadi pojaan hatiku. hehe.

followed u. Do have time to follow me back. :D

akmafaizal said...

follow2 jgn tak follow.. adeh..

aku sedeh cara p.ramlee meninggal, sebak gak nengok p.ramlee dlm history channel bulan lepas. dia dipulaukan..hampeh tul.nampak mereng sat aku tgk si saloma. begitu punya cinta dia kat p.ramlee. sesungguhnya beliau sukar dicari ganti.sampai la ni masih tak jumpa org yg very kreatif n talented cam dia. ralat gak tak pernah dpt jumpa..huhu
(nk jumpa camno...aku pun blum wujud lai masa dia p) sedey3...

fadh said...

entry khas imbas kenang p.ramlee . sgt interesting !
sis btol2 peminat p.ramlee smpai tiap2 bait ayat bole igt . haha...lawak lah bace ...

..:: WiRdA ::.. said...

hi tasya.. choppp nak tanya, sapa amik gambar kawin? mcm kenaiii je gambar2 tu..hahaha

Natasha Farina Arifin said...

hi wirda. hihihi choppp choppp. yg amek pic kawin tuh airuddin & geng. bdk uitm shah alm. awat kenai ka cheq?

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...