Iklan

Sharemyloves Geng!

29 November 2010

Antara Percakapan, Mr. Cow dan Rabiya Malikha..

 *baik jadik macam likha isap jari jek*

Bila berkomunikasi nih, perlu terang jelas dan senang difahami.
Banyak adab bila bercakap ye kawan-kawan.
Cik Cha seorang yang tegas, tapi masih boleh dibawak bergurau.
Tapi bila bergurau juga perlu ada had maksima tahap bergurau yang dibenarkan.
Sebagai contoh;
Seorang orang (hah! ayat aku betul ke tak ni) yang lebih muda perlu menghormati orang yang lebih dewasa,
tak kira la mereka itu kamceng, kencing, sekaki dan semeja bersama.
Cik Cha yang berumur late 20's ini perlu menghormati, makcik yang berusia 36 tahun biarpun dia hanya seorang pembantu pejabat.
Oh! yeke? nape begitu Cik Cha?
Islam menyuruh umatNya menghormati yang lebih tuo.
Selain itu, tahukan anda antara adab berkomunikasi adalah;
1) ketawalah dengan sederhana, jangan berdekah-dekah. 
(hantu jerangkung jek yang gelak berdekah-dekah)
2) berdiri jika orang yang menyapa anda itu berdiri dan persilakan beliau duduk jika ingin meneruskan perbualan
3) jangan menguap di khalayak ramai. tutuplah mulut anda dengan tangan jika perlu.
4) jagalah penampilan anda supaya tegak dan tidak bersandar. jangan terlalu membongkok atau menyandar kecuali anda berseorangan
5) sebutlah sedikit sahaja mengenai diri kamu, jangan bercakap BONGKAK dan bercerita semuanya mengenai kamu kepada orang lain. (contoh; suami aku beli kapal selam kat aku, mak aku beli padang tennis kat aku, ayah aku beli ladang epal kat aku..oh! no!no!no!)
6) cubalah untuk bercakap lemah-lembut, bukan mengada-ngada. cuma be yourself dan jangan over acting. terlalu lemah-lembut a.k.a hipokrit
7) jangan jaga tepi kain orang lain, sendiri punya hal, sendiri jaga.
8) jangan suka jeling-menjeling kepada pihak yang tidak digemari @ disenangi.
9) jangan bodoh sombong, udah ler bodoh sombong lak tuh.
 Jadinya ini hanyala sebagai entri untuk membetulkan segala mak nenek benda pasal bercakap.
Baik jadi macam likha yang hanya sebut Mr. Cow nye...Grrrrr..grrrrr... daripada sokseksoksek mengumpat, mencanang pasal orang kat belakang ekau.
Tak baek dose tau!
*mr. cow hadiah untuk mektok likha sempena besdaynya*

~antara sahabat yang paling karib penah saye ada ialah kancil biru & myvi ijau saye~

8 comments:

its naddy. said...

dan myvi hijau anda sudah menjadi kepunyaan gua.wahahaha!

akmafaizal said...

memang le, ari2 usung ke sna sini.maunye tak karib.takkan hang nk bw bantal busyuk yg dok titon ari2 tuh..ngeh3..jangan maroh

Natasha Farina Arifin said...

lululalola: ang punye? cantek sikit.....
kema: aku takdak bantal busok kot...tpi roommate aku jer ada.

adYna said...

hehehe aku dah follow hang..jom join contest aku..

cute_green said...

heheh...beK BEK LAW jeling orang lain...nnti juling plak bijik matamu...skali teleng kepalamu...sebab byak sagat makan leher ayam...huhuhuhu

Natasha Farina Arifin said...

cute ke green? : aik sape jeling sape nih. sory gwe tak juling dowh. gwe normal okeh. leher ayam tuh ang yang mkn tu pasai leher mu sakit taleh gerak2 siap pnjam bam langkawi gwe lgik. kahkah kan dah kantoi cik lady gaga!!!!!!huahuahua

cute_green said...

ah sengal mu nie...kawe sakit sebab hari 2 g jalan2 tengok pakwe hensem sgt smapai teleng kepala....sebab 2 sakit BANGAT nokkkk....hahahah

akmafaizal said...

tag ko untuk join contest lagi.moh le join weii..
ko busy ek? isnin ade interbiu kat spa keh? opismate aku p interbiu isnin nih.

Tabung Kami

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...